Arhiva

Seks, ljubav i jadi

Zlatko Paković | 20. septembar 2023 | 01:00

Pitanje ljubavi je poput hidre. Iz svakog odgovora na njega, izrastaju dva nova pitanja.

Kada govorimo o ljubavi, primorani smo da je uvek specifično odredimo; na primer, kao materinsku, prijateljsku, ljubavničku... kao putenu ili kao platonsku ljubav. Čak i kada kažemo ‘čista ljubav’, opet smo naglasili specifično određenje. Već na nivou jezika izneveravamo ono što smatramo čistom ljubavlju, a što u praksi ne postoji (u izolovanom stanju). Film “Bliskost” je prikaz rađanja i odumiranja seksualne, ljubavničke ljubavi.

LJubavno ukrštanje dva ljubavna para, po heteroseksualnoj liniji, predstavlja radnju ovog filma. Prema hronologiji zbivanja, možemo jasno da odredimo inicijalne i rezultantne parove, ali, s obzirom na višekratnost međusobnog preplitanja, nešto teže je reći koja su dva para osnovna. Struktura ukrštanja, međutim, ukazuje na to da je reč, zapravo, o dva ljubavna trougla: tema jednog je Elis (Natali Portman) a drugog Ana (DŽulija Roberts). Original je onaj u čijem temenu je Ana, drugi trougao je samo njegova projekcija u osveti: Elis i Lari (Klajv Oven) provode jednu noć zajedno kao očajnici, ostavljeni od onih koje vole. Dakle, izvesno je da su Elisina ljubav prema Danu (DŽad Lo) i Larijeva prema Ani postojane. Stabilnost ovih ljubavi i održava film u žanru drame, ne dopuštajući mu da pređe u komediju, gde ga odvlači zaplet.

Između scena, od kojih svaka prikazuje po jednu ljubavnu konfiguraciju upravo pred njen raspad, drastično različitu od prethodne, protiče po nekoliko meseci ili godina. Tako je ostvaren utisak ljubavnog lavirinta, u kojem junaci tumaraju bez izlaza.

LJubavni lavirint ovog filma – čije središte iz jedne scene, u drugoj postaje periferija, a periferija središte – pokazuje nekoliko vidova ljubavi. Dan voli dve žene, različitom ljubavlju. Za jednu ga veže uspomena na iskustvo zaljubljenosti, bez kojeg ne bi mogao da ostvari novu vezu koja je upravo ugrozila staru. NJegova ljubav prema Elis je postala milosrdna, a Anu voli strasno, kako je nekada voleo Elis. Ana, različito, voli dva muškarca. NJena ljubav je reaktivna, jer zavisi od njenih partnera. Ona je sa Danom ili sa Larijem, u zavisnosti, najpre, od strasti onoga sa kojim trenutno nije zajedno, a zatim, u zavisnosti od ljubavnih grubosti onoga sa kojim trenutno jeste zajedno. Larijeva ljubav prema Ani je polivalentna, ona je amalgam strasti, požrtvovanosti i odmazde. NJegova ljubav prema Elis je trenutna, očajnička, nezrela, supstitucionalna.

U ovom filmu videli smo i to kako ljubav može da se ugasi u trenu. Kada Dan zahteva da mu Elis priča kako je provela noć sa Larijem, u Elis odjednom iščili ljubav koja je do tada nesumnjivo postojala. To je i najbolja scena.

“Bliskost” je prikaz rađanja i odumiranja ljubavi, koja se najpre ispoljila kroz seksualnost.