Arhiva

Čitanka za snove

Jovan Janjić | 20. septembar 2023 | 01:00

Dopuštenu mogućnost da sve izdavačke kuće koje su za to sposobne konkurišu sa svojim udžbenicima za školske nastane programe, beogradska „Narodna knjiga” je oberučke prihvatila, pa je, posle Zavoda za udžbenike i nastavna sredstva, koji i dalje u ovom poslu drži primat, izrasla je u najvećeg izdavača školske knjige u Srbiji.

Pri tom, postala je i jedini izdavač iz jugoistočne Evrope u članstvu međunarodnog udruženja izdavača udžbenika – Asocijacije obrazovnih izdavača (The association of educational publishers), koja okuplja oko tri stotine najznačajnijih izdavača u svetu. Ova asocijacija osnovana je 1895. godine, a posvećena je pronalaženju najboljih puteva u obrazovno-izdavačkom radu. Konkretno, ona podstiče razvoj obrazovno-izdavačke industrije kroz istraživanje, informisanje, umrežavanje i procenu profesionalnih i tržišnih mogućnosti.

Na 110. godišnjicu ove asocijacije u Vašingtonu predstavljen je obrazovni sistem u Srbiji, a u sklopu toga i udžbenička izdanja „Narodne knjige”. Predstavila ih je Dragana Litričin-Dunić, urednik školske knjige u „Narodnoj knjizi”, a ujedno i predsednik Upravnog odbora Udruženja izdavača udžbenika Srbije.

- Naša izdanja ocenjena su vrlo pozitivno, i po formi i po sadržaju – kaže gospođa Dunić. – Jer, mi u „Narodnoj knjizi” usvojili smo jedan moderan koncept, ali koji je utemeljen na tradicionalnim vrednostima. Zapravo, oslanjajući se na ono što je tradicionalno dobro, primenili smo najnovija dostignuća iz metodike nastave, kako bismo pronašli takav koncept koji će detetu pomoći da se što lakše snađe u ovom savremenom složenom društvu, koje njegovu pažnju odvlači od udžbenika. I – drago nam je da je to primećeno.

A upravo udžbenik koji potpisuje Dragana Litričin-Dunić, sa svojim kolegom Miroslavom M. Marinkovićem – Čitanka za četvrti razred osnovne škole, sa naslovom Znanje ostvaruje snove, dobio je najviše pohvala.

Stručni konsultant Asocijacije obrazovnih izdavača i član njene Komisije za dodelu nagrada najboljim izdanjima, Yoan Irvin, ovu srpsku čitanku ocenjuje najvišom ocenom, navodeći u recenziji da je odlikuje „impresivan koncept, originalno idejno rešenje, reprezentativno predstavljanje kulturnog nasleđa, kao i atraktivan dizajn... “, pa „sve navedeno inspiriše decu da čitaju i uče...”

I, zaista, osim štiva propisanog Nastavnim planom i programom, Čitanka ima i neke neobavezne „dodatke”, koji je čine svojevrsnom antologijom zanimljivih i poučnih tekstova pristupačnih deci uzrasta za koji je namenjena. Tako, recimo, posebnu draž daju sentence poznatih autora, književnika, filozofa i drugih mislilaca, kao i narodne izreke koje učeniku otvaraju vrata znanja, i, što je još važnije, navode ga na razmišljanje. „To načelo duhovne i osećane aktivnosti, na diskretan i implicitan način, utvrđuje pozitivan sistem vrednosti, humanih i moralnih”, kako, s razlogom, ističu njeni autori, na kraju knjige. Na prvom mestu to je isticanje ljubavi prema bližnjima, negovanje tolerancije i uvažavanje različitosti, kao i sticanje znanja neophodnog za život u savremenom društvu.

Cilj autora ovog dela je da učenici ovladaju osnovnim zakonitostima srpskog književnog jezika, postupno i sistematično, pa im se u tom cilju predočavaju lepote odabranih književnih dela iz srpske i svetske baštine, uz otvaranje mogućnosti za samostalno vrednovanje književno-umetničkih ostvarenja.

Posle svakog književnog teksta sledi didaktičko-metodička aparatura sa konkretnim zadacima, pitanjima, likovnim prilozima i rebusima, koji imaju za svrhu da podstaknu kritički odnos prema pročitanom i da podstaknu analitički duh učenika.

Odlike dobrog udžbenika, pored ostalog, jesu i funkcionalnost i atraktivnost, zato su se autori potrudili da Čitanka osim jasno postavljene strukture ima i savremen dizajn, takođe prilagođen namenjenom uzrastu. Bogato i prikladno je ona likovno opremljena.

Mnoga deca sačuvaće je u svojoj biblioteci i posle pređenog razreda.

Jednostavno, ono što je u „Narodnoj knjizi” postavljeno kao recept za dobar udžbenik, to su profesor srpske književnosti i jezika Dragana Litričin-Dunić i učitelj Miroslav M. Marinković primenili na ovom svom delu. A to potvrđuje i gospođa Dunić, pa kaže:

- Novo doba zahteva i nove modele obrazovanja. Napraviti pravu meru između forme i sadržaja, moderne i tradicionalne koncepcije, a opet u skladu sa nastavnim planom i programom, i naravno, po meri deteta, jeste ideja vodilja u pripremi čitanke Znanje ostvaruje snove. Koristeći znanja koja razvijeniji deo sveta već poseduje i ima u pogledu metodičko-didaktičke aparature, koju bi trebalo inkorporirati u dobru školsku knjigu, a uvažavajući pri tom osobenosti našeg obrazovnog sistema, pokušali smo da napravimo udžbenik koji će na detetu zanimljiv način predstaviti ozbiljno školsko gradivo.