Arhiva

Mor, srpska mora

NIN | 20. septembar 2023 | 01:00

Božićni, novogodišnji i uskršnji praznici, iz godine u godinu pokreću dugačku “limenu” reku gastarbajterskih četvorotočkaša na put ka otaybini. I priča se ponavlja – velike gužve na graničnim prelazima, nervoza zbog čekanja, pa vožnja zaobilaznicama, često prekoračenje brzine, a sve – da bi se što pre stiglo u zagrljaj najmilijih.

Talas najžešće “zapljusne” carinarnice na ulazu i izlazu iz Mađarske. U ovoj zemlji, od 1. maja 2004. i zvanično južnoj kapiji EU, sve se preduzima da putnici iz Zapadne Evrope ka Balkanu i Turskoj kroz nju što bezbednije prođu.

Pre nešto više od godinu dana (15. decembra 2005) za saobraćaj je otvorena nova deonica autoputa M-5 od Kečkemeta do Segedina. Od austrijsko-mađarske granice sada se putuje preko Đera, Budimpešte i Kečkemeta do Segedina za manje od četiri časa! Dozvoljena maksimalna brzina je 130 kilometara na čas, a prednost je da se na putu do Horgoša ne ulazi ni u jedan od pomenutih gradova, dok je kupovina bilo koje od četiri vinjete (putarine) obezbeđena na graničnim prelazima, menjačnicama i trafikama. Tu su još na svakih pet kilometara telefonske govornice AMSM, dežurstva policije, punktovi hitne medicinske pomoći... Rekli bismo, idealno za tranzit bez rizika. Međutim, upravo u poslednjih godinu dana (pro)putovanje kroz Mađarsku za Srbe koji rade na evropskom zapadu završava se često tragično.

Samo u decembru 2006, i to na istom mestu, na putu 81, u blizini mesta Mor kod Sekešfehervara, desile su se dve nezgode i jedna velika nesreća. Vozilo u kojem se nalazilo četvoro srpskih državljana sletelo je s puta 9. decembra, ali srećom niko nije nastradao, kao i nedelju dana kasnije, kada je u automobilu bilo troje naših sunarodnika.

Tragedija se, međutim, dogodila 26. decembra uveče. Minibus marke “mercedes 312 d”, austrijskih registarskih tablica, u kojem je bilo devet srpskih državljana, naglo je skrenuo i sa desne strane sleteo s puta. Prema tragovima, sumnja se da je vozač potom jako cimnuo volan nalevo, vratio se na put, sleteo sa leve strane puta i udario u drvo. Od siline udarca na mestu je preminulo petoro naših zemljaka, dvoje je teže povređeno i hospitalizovano u bolnici “Sveti Đorđe” u Sekešfehervaru (jedan je kasnije preminuo), a dvoje lakše.

Na pitanje zašto se ovakve tragedije događaju srpskim državljanima u Mađarskoj, u Glavnoj policijskoj kapetaniji u Budimpešti dopisniku NIN-a odgovoreno je u četiri reči – “Zbog nepoštovanja saobraćajnih propisa”! Dodato je “da zbog takvog ponašanja u saobraćaju svako ima šanse da ostane na putu, ne samo Srbi, i ne samo u Mađarskoj. Oni koji ne poštuju pravila, kad-tad unesreće sebe, a često i druge”! – rečeno nam je, mada uzroci nesreće u Moru do zaključenja ovog broja NIN-a još nisu saopšteni javnosti.

Saznali smo, ipak, da je put koji vodi pored Mora česta “ruta” srpskih državljana koji iz Srbije idu ka Austriji, i obrnuto, a glavni motiv da idu baš njime je izbegavanje plaćanja putarine. Put je jako uzan, a pošto nema neke strože kontrole, neretko se vozi i brzinom većom od dozvoljene (u nekim izveštajima o pomenutoj nesreći navedeno je da se vozilo neposredno pre nesreće kretalo znatno brže nego što je dozvoljeno).

Evidencija mađarske policije u poslednje dve godine pokazuje da su najviše nezgoda na njihovim putevima od stranaca napravili upravo vozači iz Srbije! Uz rame su im Turci, dok su Rumuni treći. Kuriozitet je da srpski i turski vozači nezgode prave zbog premora i neprilagođene vožnje uslovima puta, a ne zbog viška alkohola (da voze u alkoholisanom stanju, najviše puta su “uhvaćeni” Slovaci i Poljaci).

Vlastimir Vujić