19.05.
2024.
Iva je iz Kruševca otišla u fabriku ribe na Aljasci: Za mesec zaradiš 10.000 dolara, ali još pamtim šta se kolegi desilo
Iva je iz malog mesta u Srbiji otišla da radi na drugi kraj sveta.
Bivši slikar, danas vizuelni umetnik u doslovnom značenju reči, Miroslav Pavlović (1952) jedan je od agilnih stvaralaca iz Vršca, afirmisanog centra intenzivne umetničke aktivnosti. Baš u galeriji SKC-a, zaslugom predstavnika neoavangarde beogradskog kruga, artikulisana je diferencija pojmova likovne i vizuelne umetnosti, bitne za razumevanje Pavlovićevog rada.
Prvo što na ovoj izložbi pada u oči, to je konstrukcija velikih dimenzija, načinjena od pravilno sečenih drvenih greda. Na prvi pogled, taj eksponat odudara od ostalih radova, načinjenih od slojevito ukomponovanih fragmenata raznobojne hartije, konvencionalno postavljenih na zidove galerije, što ih čini sličnim slikama. Ali, pažljivi posmatrač brzo će opaziti da se drvena konstrukcija u konceptu ne razlikuje od pomenutih “slika”. Ono što je zajedničko za sve Pavlovićeve radove, sažeto je u ideji o dimenzionalnoj strukturi sinteze forme i prostora. Treba reći da se takva sinteza u radovima vizuelnih umetnika tretira kao nešto što se po sebi podrazumeva. Pavlović se prihvatio zadatka da analitički pronikne suštinu te sinteze.
U strukturi dvodimenzionalne apstraktne slike, prostor čini realnu komponentu, dok se forma sugeriše simbolično, iluzionistički. Moguć je i obrnuti postupak, u kome se realnost pridaje formi, dok se prostor shvata kao njeno imanentno svojstvo. Pavlovićev cilj je da svojim “dimenzionalnim” eksponatima ukaže na diverzitet komponenti forme i prostora koji se artikulišu u vizuelnim strukturama. Otud za njegove radove nije prilično reći da su konstrukcije ili instalacije. To su pre prizori nastali u naizgled paradoksalnoj nameri da p o k a ž u formu i prostor kao dva paralelna, ali autohtona entiteta. Prema Pavlovićevom saznanju, ta autohtonost se, opet paradoksalno, otkriva u jedinoj komponenti koja je zajednička tim entitetima, a to je d i m e n z i o n a l n o s t. Ova reč, u jednostavnom tumačenju značenja, podrazumeva mogućnost posebnog uvida u pozicije koje pripadaju formi, odnosno prostoru, unutar jedinstvene plastične strukture.
Opisani postupak kojim se, po rečima Pavlovića, još niko nije posebno bavio, po sebi je analitičan, dakle racionalan, i kao takav, mogao bi da se izlaže hladno, tehnički, sa egzaktnošću koja bi u svojoj objektivnosti mogla da bude monotona, pa i dosadna. Posebna vrednost Pavlovićevih radova u tome je što je takva mogućnost izbegnuta. On je uspeo da svoju estetski sterilnu temu prožme neočekivanim i teško objašnjivim osećanjem lepote, što je treći paradoks. Za razliku od brojnih svojih kolega koji slične teme obrađuju na način bliži epistemologiji nego estetici, Pavlović je u svoje dimenzionalne radove uneo “nešto što se dopada”, što privlači posmatrača i budi u njemu posesivni osećaj, nezavisno od normativnih problemskih relacija koje se u njima pokreću i rešavaju.
19.05.
2024.
Šest meseci uoči američkih izbora niko sa sigurnošću ne može da se kladi na to kakav će biti ishod.
15.05.
2024.
Iako se nekima čini da je smena došla iznenada, bolji poznavaoci prilika ističu da je ona bila očekivana i neophodna.
19.05.
2024.
U dubini šume na Staroj planini zjapi zaboravljeni rudnik uranijuma.
15.05.
2024.
"Treba stalno da budemo svesni činjenice da ako hoćemo da deca čitaju, treba i mi da čitamo decu"
20.09.
2023.
Pitanje je kako je najlakše ostvariti obećanu predaju Kosova, a da ne bude velike štete po armaturu vlasti? Pa u haosu, kako je to uradio Milošević sa krajiškim Srbima. Može biti da zato Vučić sad najavljuje potencijalni egzodus Srba sa Kosova
20.09.
2023.
Šta očekivati u zemlji u kojoj je u nedelju na Pinku prilog o gazdi te televizije Željku Mitroviću trajao deset puta, a u ponedeljak dva puta duže nego o sukobima na severu Kosova u kojima je poginulo najmanje pet, a ranjeno duplo više ljudi