Arhiva

Priručnik za savršen zločin

Saša Janković | 20. septembar 2023 | 01:00
U “zemlji Holivudu” neke su stvari odavno opštepoznate. Jedno od starih pravila je i da je za uspeh osrednjeg filma dovoljna jedna jaka glavna muška ili ženska uloga. Vremešni Entoni Hopkins (70) sa počasnom titulom “ser” još uvek je česta meta uspešnih i proračunatih holivudskih producenata. NJegova višedecenijska uspešna glumačka karijera dovoljna je garancija da nijedan projekat s njim neće doživeti potpuni finansijski fijasko. Harizmatični Velšanin počeo je pre tačno četrdeset godina u jednom televizijskom filmu, a zatim se vrlo brzo proslavio ulogom Klaudija u “Hamletu” (1969) Tonija Ričardsona. Od tada kreće vrtoglavi uspon njegove karijere (“Deset božjih zapovesti”, serija “Rat i mir”, “Nedostižni most”...). Iako je Oskara zaslužio mnogo ranije (npr. za uloge u filmovima “Čovek slon” ili “Baunti”) dobio ga je tek 1992. godine za ulogu dr Hanibala Lektora u kultnom filmu Yonatana Dema “Kad jaganjci utihnu”. Tu svoju ulogu je maltene vrlo uspešno ponovio i u nastavcima istog filma “Hanibal” (2001) i “Crveni zmaj” (2002) oba puta u režiji Ridlija Skota. Tema “kako ubiti nevernu ženu” već je dovoljno eksploatisana i u literaturi i na filmu, ali sama intrigantnost i večita aktuelnost ove teme prati razvoj kinematografije od samog početka. “Pukotina” Gregori Hoblita poslednji je u nizu filmova sa ovom tematikom. Po sopstvenom priznanju više nego oduševljen kvalitetom ovog scenarija ser Entoni Hopkins momentano je prihvatio ulogu Teda Kraforda, čoveka u odmaklim godinama koga vara njegova mlada i lepa žena. Shvativši šta mu se događa inženjer Kraford će isplanirati savršen zločin. I desiće se dobro planirano ubistvo bez čvrstih dokaza gde ništa ne izgleda kao što je na prvi pogled. Skoro pa perfektno ali posle sjajnog i neobičnog početka čeka nas tipičan holivudski zaplet sa manje ili više neočekivanim detaljima. Na mestu ubistva kao policijski inspektor pojavljuje se niko drugi do njen ljubavnik koji pri tom o njenom životu ne zna baš ništa ali to nije sve. Još jedan tipičan holivudski scenaristički kliše je i mladi ambiciozni pomoćnik javnog tužioca željan brzog uspona u karijeri. I već imamo jedan klasičan holivudski film. Scenario koji je zasnovan na odnosu dve ključne uloge između hladnokrvnog ali inteligentnog ubice i neiskusnog ali vrlo upornog borca za pravdu. Vili Bičum (igra ga Rajan Gosling) pokušaće da demistifikuje ovo neobično ubistvo ali će se na tom putu suočiti i sa krutom policijskom birokratijom i sa nelogičnim američkim zakonima. Igra mačke i miša karakteristična za krimi trilere je nema sumnje kao savršena za ulogu Entoni Hopkinsa. Iz tog ugla njegova neodoljiva pojava ostaje klučni segment filma. Ipak dobri poznavaoci njegovih uloga prepoznaće Hanibala u ulozi Teda Kraforda. Glumački stil kojim se Hopkins u ovom slučaju služi mnogima će zasmetati jer vrsni inženjer Kraford ipak nije serijski ubica već prevareni muž. Okrutnost i neverovatna strateška moć koja se u njemu prepoznaje nije osobina verovatno nijednog naučnika koji će prvi put u životu ubiti pred kraj svog radnog veka i to rođenu ženu. Hanibal u liku Kraforda ovde je u stvari ništa drugo do priručnik za savršen zločin. Između krimi trilera i drame “Pukotina” reditelja Gregori Hoblita (poznat više kao reditelj nekih od uspešnih serija) ostaje u senci još jedne velike uloge Entoni Hopkinsa jer je na komplikovanom zapletu i scenariju (dvojac Danijel Pin i Glen Gers) trebalo dramaturški još raditi. Tako je nedavni dobitnik nagrade za životno delo “Sesil de Mil” ser Hopkins još jednom uspešno dokazao da je i na filmu kao i u životu najvažnija harizma, dok su sve ostalo nijanse. Čovek za koga gluma definitivno nije fama već precizna matematička formula, zaslužan je za razbijanje holivudskih stereotipa jer priznali mi to ili ne Holivud baš zbog takvih glumačkih zvezda i postoji. Tek toliko, da se zna.