Arhiva

Filozofija kao način pisanja

Nenad Daković | 20. septembar 2023 | 01:00
Naravno da je ovo određenje filozofije kao načina pisanja (prevodilac na naš jezik kolega Dušan Kuzmanović upotrebio je reč vrsta, ali ja verujem da je Belančićev izbor lepši) – upotrebio Ričard Rorti povodom Deride i njegove “intervencije” u filozofiji koja je, uostalom, izazvala toliku buku i pometnju među tradicionalnim zagovornicima filozofije kao “nauke”, ili “metafizike prisutnosti”, ma šta to značilo, kojih je toliko i među našim filozofima, ne samo starijih od Belančića i mene, i ne samo onih koji rade na fakultetima i institutima. U ovom shvatanju prednjače verujem Đurić i Aranđelović ali, kao što sam rekao, ima i znatno mlađih. No, to je njihovo pravo i to ovde nije ono bitno. Važno je da lepa Belančićeva knjiga u kojoj je on sakupio oglede posvećene našim piscima: Radomir Konstantinović, Rade Kuzmanović, Oskar Davičo, Dušan Vasiljev, Jovan Zivlak, ali i “prijatelji iz Borče“… nastoji da izrazi ovo, shvatanje filozofije kao načina pisanja. Zašto je to važno? Ne zato što je u pitanju nekakav ideološki ili politički spor između zagovornika ovih tako različitih shvatanja filozofije: kao nauke ili pisanja. Ne zato. Već zato što je ova promena u shvatanju filozofije samo “dokaz” da se sam svet promenio. I to u toj meri da je životna uloga filozofije isto tako promenjena jer njena “životna moć” više nije ono što je bila. Na toj jednostavnoj iskustvenoj činjenici da se svet promenio i da filozofija nije ono što je nekada bila: “nauka, ontologija”, “mišljenje mišljenja”, “metafizika prisutnosti, logos“… nego jednostavno način pisanja. To je razlog da je Belančić svoju knjigu naslovio tako neobično i provokativno s namerom da izazove intervenciju u samoj realnosti iako je filozofija “autoimuna” (Deridin izraz) u odnosu na svet. Jedino je moje uverenje da je u ovoj podeli uloga i kod Rortija i kod Belančića Hajdeger nezasluženo dobio status metafizičara. Jer treba pregledati Hajdegerove spise u kojima on govori o jeziku koji nije mišljenje nego “zakon razlike” da bi se to razumelo. Tako na primer pišući o Hamanu, Hajdeger ističe da je razum odnosno mišljenje jezik, ali da sam jezik nije mišljenje, odnosno logos kao što su to tvrdili grčki filozofi. Jer, jezik je razlika i ovaj “zakon razlike” koji je nemoguć u mišljenju. Pošto je mišljenje ono Isto ili ono Jedno. Da nije jezika ne bi bilo moguće ni pisanje, prolegomena za zakon pisanja i sam zakon pisanja koji, kako to s pravom podvlači Belančić, i nije nikakav “zakon” pošto se piše bez zašto. Postoji u ovim tekstovima takoreći bezbroj mesta na kojima autor podvlači ovo svoje uverenje o prednosti razlike ili pisanja u odnosu na ono Isto, Logosno i mrtvo: “pisanje nije belutak zatvoren u samoga sebe: ono je otvorena cirkulacija energije u sebi, dakle, između pisanja i nepisanja. Ako ne može da se zakači za život, pa i da se kači sa životom, pisanje onda naprosto ne može ništa”. Ogromna je moć pisanja.