Arhiva

Deoba minareta

Gorislav Papić i Veljko Miladinović | 20. septembar 2023 | 01:00
Deoba minareta
Najsrećniji dani meseca ramazana, devetog u hidžretskom kalendaru, su 27. dan – kada je objavljena sveta knjiga: Kuran i naravno poslednji dan kada se i proslavlja ramazan Bajram. Međutim, ono što smo u Novom Pazaru videli te 27. ramazanske noći je daleko od mira i sreće. Čaršija se deli na one koji podržavaju akciju Adema Zilkića i uspostavljanje mešihata sandžačkog Islamske zajednice Srbije i one koji se od svega toga groze i koji za jedinog poglavara smatraju Muamera ef. Zukorlića, glavnog muftiju Islamske zajednice u Srbiji, koja je pod okriljem sarajevskog reisa ul uleme, Mustafe Cerića. I svi nagađaju šta će se desiti u petak, na Bajram. Hoće li oni čiji je posao da mire uspeti da se pomire i dogovore ili se mogu očekivati fizički sukobi pa čak i da padne krv između dve grupe vernika po najcrnjim prognozama. Nigde to još nije zvanično rečeno ali po pazarskim kahvama (lokalni naziv za kafanu) već je povučena crta. Pristalice Sulejmana Ugljanina i SDA su protiv Zukorlića i podržavaju ideju da ovdašnji mešihat vodi Hasib Suljević, dok su pristalice Rasima LJajića i nekoliko njemu bliskih manjih stranaka, na Zukorlićevoj strani. Vidimo da sukob Ugljanin – LJajić u ovom gradu “radi” u svakoj prilici pa čak i sada kad su obe stranke deo vladajuće koalicije u Srbiji. A uspeo je da zahvati i Islamsku zajednicu, koja se do sada, barem prividno, držala izvan tih podela. Početkom devedesetih godina ovde je napravljen jedinstveni pokret Bošnjaka, mada se tada još nisu tako zvali. Pokret koji je bio oličen u sandžačkom ogranku Izetbegovićeve SDA. Neosporni vođa ovog pokreta bio je Sulejman Ugljanin, po profesiji zubar. Apsolvent medicine u Sarajevu Rasim LJajić postavljen je za generalnog sekretara, a apsolvent na Fakultetu islamskih studija u Alžiru Muamer Zukorlić je čekao da postane muftija. I tako se i desilo. Prvi put sukob Ugljanin – LJajić Novopazarci su videli kada su se na bini punog stadiona FK “Novi Pazar” posvađali, jer LJajić nije bio za to da se u tom trenutku proglasi “Sandžak republika”. Ova dva sandžačka lidera definitivno se razilaze 1995. kada LJajić formira Sandžačko–demokratsku partiju, kojoj su trebale godine, da LJajić napravi odličnu poziciju u Beogradu ne bi li dostigao SDA u Pazaru. Na drugoj strani, kao mladi muftija Zukorlić je stvarao moćnu Islamsku zajednicu koja je polako počela da se odupire nastojanjima Ugljanina da je stavi pod kontrolu SDA i Bošnjačkog nacionalnog veća. Devedesetih godina islamske zemlje i organizacije slale su velike količine novca u Sandžak i oko raspolaganja tim novcem nastao je prvi ozbiljniji sukob između Ugljanina i Zukorlića. I jedan i drugi i treći su posle petog oktobra napravili dobre veze sa tadašnjim DOS-om, pa je Suljo dao dva poslanika od 176 DOS-ovih, Rasim je postao ministar u saveznoj vladi a Zukorlić je izdejstvovao osnivanje Internacionalnog univerziteta u Novom Pazaru, čiji je postao rektor. Uprkos tome, međusobni sukobi postajali su sve jači. Muftija se dugo u obračunu držao po strani dok prošle godine na vrhuncu krize u lokalnim odnosima skupštinska većina (LJajićeva) – predsednik opštine (Ugljanin), nije došlo do incidenata na muftijinom univerzitetu, za koji je optužen Ugljanin. I tako je otpočeo otvoreni sukob. Ojačan podrškom Koštuničine vlade Sulejman Ugljanin uspeo je, posle dva glasanja o opozivu i jednog ubistva na glasačkom mestu, da pobedi LJajića u Novom Pazaru. Vlast u gradu je samo njegova a u svem tom oduševljenju predsedniku SDA je izletelo i to da se zalaže za ukidanje Islamske zajednice. Bilo je to prošle godine. Baš tada je beogradski muftija Hamdija Jusufspahić formirao Rijaset Islamske zajednice u Srbiji a jednovremeno je Zukorlić održao Objediniteljski sabor kojim je potvrdio duhovnu vernost sandžačkih muslimana Sarajevu i reis-ulemi Ceriću. Tada to nije dobilo veliki publicitet u medijima jer su tada po Sandžaku počele da deluju vehabije. Kako funkcionišu stvari u ovom gradu može se videti na primeru “Pazarke”, bivše robne kuće u centru Novog Pazara, a pre Drugog svetskog rata u vlasništvu Islamske zajednice. Gotovo istovremeno Agencija za privatizaciju prodaje zgrade i donosi se zakon o povraćaju imovine crkvenim zajednicama; nastaje rat oko zgrade, mešihat postavlja straže među kojima su, priča čaršija, bili i oni sa kratkim nogavicama i dugačkim bradama koje je kasnije policija hapsila. Muftija postavlja rokove, preti se protestima vernika i na kraju posle dogovora sa konzorcijumom kupaca, ta zgrada se pretvara u Fakultet za islamske studije. Posle hapšenja vehabija, približavanja obe novopazarske stranke vladi i konačnog normalnog početka funkcionisanja lokalne samouprave situacija u Novom Pazaru kao da se smirila. A onda je, prošle nedelje za vreme Zukorlićeve posete Maroku izvedena pobuna u mešihatu Islamske zajednice u Sandžaku. U saradnji sa porodicom Jusufspahić iz Beograda grupa imama nezadovoljnih Zukorlićem prihvatila je Rijaset koji je obnovio Jusufspahić prošle godine. Za reisa je proglašen ugledni imam iz Tutina Adem Zilkić, Hamdija Jusufspahić je počasni reis, a za novog sandžačkog muftiju postavljen je imam velike Altun-Alem džamije u Novom Pazaru Hasib Suljević. I onda kreće prebrojavanje. Ovi “novi” tvrde da su imami polovine džamija u Pazaru potpisali njihove zahteve a i da su još mnogi intimno uz njih ali da se boje Zukorlića dok tvrde da imaju većinu u Tutinu, Sjenici i Prijepolju. S druge strane, u Zukorlićevom mešihatu kažu da “pučisti”, kako ih nazivaju, jedino u Sjenici po broju mogu da pariraju imamima koji podržavaju Zukorlića, da ih je u Novom Pazaru manje od deset odsto, da Zilkić u rodnom Tutinu nema podršku nijedne džamije... Na mitingu u subotu muftija Zukorlić je svim pobunjenim imamima dao rok do Bajrama i petka da se pokaju i da se vrate svom mešihatu. U protivnom biće smenjeni. Po kahvama komentarišu da muftiju nikad nisu videli ljućeg nego u subotu, mnogima je taj govor zaličio na one devedesetih godina ali da “mu se nijedna riječ nije za baciti”. Ali, opet, reći će, sedamdeset odsto publike činile su pristalice stranke Rasima LJajića. A kako su sve stranke u ovom gradu nacionalne, sve su to vernici. Kao što će, nakon što u četvrtak u Beogradu bude proglašen za reisa, Adema Zilkića u Novom Pazaru dočekati hiljade vernika koji van džamije i kuće vreme troše u stranci Sulejmana Ugljanina. Čaršija koja mnogo zna, će reći da su Suljovi odaniji veri i da su disciplinovaniji ali da muftija može da računa na sve LJajićeve plus još trećinu koja neće poći po pozivu iz stranke već za Zukorlićem. Nije nebitno reći da je tri dana pred Bajram američki ambasador u Srbiji Kameron Manter organizovao svečani iftar, prvi obrok po zalasku sunca, na kojem je muslimanima u Srbiji preneo poruku predsednika SAD Yordža Buša. Na iftar u hotelu Tadž pozvani su predstavnici novopazarskih političkih stranaka, nevladinih organizacija i vrh islamske verske zajednice. Rasim LJajić i Sulejman Ugljanin nisu bili tamo ali je pored ambasadora Mantera sedeo muftija Muamer Zukorlić. Neko pravilo u gradu je da baš na veliku 27. ramazansku noć na lokalnoj televiziji “Jedinstvo” gostuje muftija Zukorlić ili neko od velikodostojnika IZ. Ovoga puta televizija je “zaustavljena” dve noći pre. Naime, tokom gostovanja novopostavljenog reisa IZS Adema Zilkića na pomenutoj televiziji u zgradu su upali maskirani napadači, povredili radnike koje su tamo zatekli a program je prekinut. Televizija “Jedinstvo” već nekoliko dana ne prenosi signal iz tehničkih razloga. Mada je naneta šteta mogla da se sanira u roku od dva dana, u TV “Jedinstvu” su odlučili da sačekaju bar da prođe petak. U pitanju je jedna od dve lokalne televizije, koja jedina može da ima epitet nezavisne i to utoliko što pušta sve što joj obe strane serviraju. Inače, u Novom Pazaru ne izlaze niti jedne dnevne ili nedeljne novine. Ako ne bi ulazili u dublje razloge nedostatka redakcija štampanih medija, najjednostavnije bi bilo to objasniti time što u gradu ne možete popiti pivo niti bilo koje drugo alkoholno piće. Čak ni u fensi kafićima. Po gradu dominiraju mlečni restorani, a tokom dana za vreme posta videćete po kafanama kako sede gosti za praznim stolovima. Tek poneko će ispred sebe imati kafu i čašu vode. I ovo se ubraja u dostignuće muftije Zukorlića. Ako i vidite nekog ko i po suncu jede i pije, taj će verovatno biti jedan od novopazarskih Srba, kojih tamo ima do dvadeset procenata, nedovoljno da bi ozbiljnije uticali na život grada. Smatralo se da su u sukobu Ugljanin – LJajić, Srbi bili bliže LJajićevoj strani ali kako Ugljanin, po receptu svojih prijatelja Velje i Palme, rešava probleme i po srpskim naseljima, tako i među Srbima stiče sve više poena. A po kahvama pričaju da će lider lokalnih radikala uskoro morati u borbu za autonomiju Sandžaka, sada kad su mu Suljo i Rasim ukrali politiku pa se zalažu za veliku Srbiju. Mada se može čuti i da je Srbima najbolje dok su muslimani posvađani, srpska zajednica kao i ceo grad, iščekuju petak. I šta će se desiti kada Zukorlić sa hiljadama vernika krene da uruči katil–ferman imamu Altun–Alem džamije Hasibu Suljeviću a hiljade vernika stane u njegovu zaštitu. HASIB EF. SULJEVIĆ, MUFTIJA SANYAČKI PRI ISLAMSKOJ ZAJEDNICI SRBIJE I njihov avion će sleteti Jesam bio na izbornoj listi SDA, ali u vrhu naše islamske zajednice imamo i ljutih protivnika SDA. Nama je upravo cilj da ujedinimo vernike i da te političke razlike izbacimo iz džamija. Međutim, strasti su samo ojačale Stara čaršija u Novom Pazaru. Stari deo grada, prava istočnjačka kasaba sa krivudavim i uzanim ulicama. U predvečerje, pred prvi obrok posle celodnevnog posta, prave se redovi ispred pekara, a stari sedaju na trotoar i piju svoju prvu večernju kafu. U ulici koja nosi naziv Prvi maj nalazi se Altun Alem džamija, jedna od najstarijih u Pazaru. Hasiba Suljevića, imama ove džamije, izabrali su za muftiju sandžačkog mešihata u okviru novoformirane Islamske zajednice Srbije. U džamiji nam kažu: “Idite u sledeću ulicu levo, tamo ćete videti njegov lokal. Pored je jedna stara kuća. Tamo živi. Samo ga tu možete naći.” Na kraju, njega ipak nalazimo u novopazarskom hotelu “Tadž”, jer, kako kaže, još nemaju svoje prostorije. - U poslednjih godinu dana sve je manje vernika u džamijama, što se vidi i u ovom mesecu ramazana. Manje je ljudi nego što je bilo i za vreme Miloševića. To je najviše zbog nepoverenja vernika prema muftiji Muameru Zukorliću i njegovom ponašanju, političkom, moralnom i u svakom mogućem smislu. Šta vam konkretno smeta kod muftije Zukorlića? - Kada je došao za muftiju 1993, očekivali smo da će se među vernicima ponašati kao božji poslanik. To je dužnost muslimanskih vernika, da se ponašaju kao božji poslanici, i samo tu mogu tražiti uzor. A muftija Zukorlić je za svoj uzor uzeo nekog tajkuna ili bar nekog “jačeg” biznismena. Ima svoju gardu, svoja vozila, svoje naoružanje, telohranitelje. Čitali ste u štampi o njegovima skupocenim odelima, BMNJ-u. Sve to je jako uočljivo i iritira običnog vernika koji živi od svoje penzije ili plate koju primi jednom u nekoliko meseci. Zamera vam se što ste objavili smenu muftije Zukorlića za vreme ramazana i to dok je muftija Zukorlić bio na putu. - Što se tiče toga da nije bio tu, još dok sam bio član mešihata, ja sam vrlo retko znao gde je on. Vidite da je za novinare odmah bio tu. On je saznao za naše aktivnosti oko peticije za njegovu smenu. Pripremio je privremene organe u Sjenici, Tutinu i ostalim mestima, a mi nismo hteli da čekamo da našu inicijativu saseče u korenu. Zato smo morali odmah da reagujemo. Šta će se desiti ako Zukorlićev mešihat počne da preuzima džamije u kojima su vaši imami? - NJihove odluke nećemo prihvatiti kao legalne. A legitimne svakako nisu. Plašim se. Ne samo za svoju džamiju, nego za sve džamije gde su imami koji su potpisali peticiju za njegovu smenu. Taj čovek deluje poput ranjene zveri i u stanju je sa svojim ljudima da naprave svašta. Smatra se da imate podršku predsednika Stranke demokratske akcije Sulejmana Ugljanina. Da li se uzdate u podršku infrastrukture SDA ukoliko dođe do sukoba u Novom Pazaru? - Formalno ne. Više očekujemo moralnu i ličnu podršku. Ja lično nemam obezbeđenje, ali mene svakodnevno obezbeđuju moji rođaci i prijatelji, a oni su sticajem okolnosti simpatizeri SDA. Koliko znam, SDA se nije odredila o ovom pitanju. Narod je ovde reagovao suviše politički. Mnogi ljudi koji su se zgražavali muftijinim kabadahijskim ponašanjem, sada su stali u njegovu odbranu jer su ih na to pozvale stranke SDP, Sandžačka alternativa i druge, računajući da će na taj način da obore Sulejmana Ugljanina, a opet tvrdeći da je on organizovao sve ovo. Iskreno da vam kažem, ja jesam bio na izbornoj listi SDA, reis ulema Zilkić nije bio, a u vrhu naše Islamske zajednice imamo i ljutih protivnika SDA i Sulejmana Ugljanina. Nama je upravo cilj da ujedinimo vernike i da te političke razlike izbacimo iz džamija. Međutim, sada su te strasti samo ojačale. Zukorlić ima razvijeniju organizaciju od vas. Kako mislite da pobedite? - Kako oni kažu, odnos njih i nas je kao avion i bicikl. Samo da budemo izdržljivi. Ne može ni njihov avion večito da leti, moraće da se prizemlji, a mi ćemo naš bicikl da guramo. INTERVJU: MUFTIJA SANYAČKI MUAMER EF. ZUKORLIĆ Doživite me kao svog Postoje samo dva scenarija. Prvi je da država shvati da je Islamska zajednica legalna i legitimna i da je mora zaštititi. Drugi je nepoštovanje zakona i to je poruka građanima da onda ni oni ne moraju da poštuju zakon. Ukoliko se to desi, očekujte najgore stvari Kad god koji strani diplomata poseti Novi Pazar, kažu upućeni, prvo pita za vehabije. Muamer ef. Zukorlić je na intervju za NIN došao sa sastanaka sa ambasadorom SAD Kameronom Munterom i kaže da to pitanje nije pomenuto. Razgovarali su, veli, prvo o univerzitetu (čiji je muftija Zukorlić rektor) a onda i o trenutnim problemima u Sandžaku i ovdašnjoj Islamskoj zajednici. Zukorlić je u utorak, kada smo razgovarali, odavao utisak samouverenog i neposrednog čoveka, iako ga, kažu Novopazarci, ne pamte ljućeg nego što je ovih ramazanskih dana kada je grupa imama i vernika objavila da ga smenjuje. - Da, ljut sam. Jer, ovo je brutalan i nečastan napad na Islamsku zajednicu i biće Islamske zajednice. Razlog više su dani ramazana u kojima se sve ovo dešava, kao i to što su direktni egzekutori ljudi koje nose uniformu vjerskog službenika. Oni su prihvatili da rade nečastan posao za nekoga od koga su mnogo ranije regrutovani a vi znate na koga mislim. Uostalom, ja sam pisao predsjedniku i premijeru i tražio da mi dostave dosijee saradnika obavještajnih službi u našoj vjerskoj zajednici. Oni su se pravili da ništa od toga ne postoji iako ne postoji vjerska zajednica na području jugoistočne Evrope koja nije imala takve kategorije. Neke zemlje su to objavile, neke nisu ali, eto, ovi naši saradnici Udbe su bili nestrpljivi pa su sami sebe objavili. Zbog čega ste tako sigurni da obaveštajne službe imaju ulogu u svemu ovome? - Akcija je počela u ponoć a završila se u pet ujutro i to u mjesecu ramazana i to u periodu kada smo i ja i moj zamjenik bili van zemlje. Treba li još da se objasni ko je to projektovao? Uostalom, mi nemamo profile imama koji su kadri da projektuju ovako nešto. Da li ima bojazni šta će se desiti u petak? A kako čujemo, ovde ljudi su uplašeni, mnogi očekuju sukobe? - Svakodnevno kod mene dolaze imami i potpisuju izjave pokajanja. Za ove što se ne pokaju, ima bojazni. Čujte, ovdje treba stvar postaviti na sljedeći način: svaki civilizovan narod funkcioniše na osnovu nekog pravnog osnova i procedure. Zakon o crkvama i vjerskim zajednicama je jasan. Predviđa uspostavljanje samo jedne islamske zajednice. Sljedeće: kada nadležni organi Islamske zajednice zatraže pomoć od nadležnog državnog organa, on je obavezan da im tu pomoć ukaže. Postoje samo dva scenarija. Prvi je poštovanje zakona; da država shvati da je Islamska zajednica sa svojom cjelokupnom strukturom legalna i legitimna i da je mora zaštititi. Drugi je nepoštovanje zakona i to je poruka građanima da onda ni oni ne moraju da poštuju zakon. Ukoliko se to desi, očekujte najgore stvari. Država je u nezahvalnoj ulozi, treba da odluči kako da reaguje između dve grupe vernika. Predstavnici države su i poručili da ne žele da se mešaju. - Setite se, kad je vladika Filaret imao probleme, onda mu je ministar išao na noge da ga podrži a nije govorio da neće da se miješa. A kad muftija ima probleme, onda prvo dođu sa pendrecima u džamiju pa onda kažu da neće da se miješaju. Država, naravno, ne treba samovoljno da se miješa. Ali je dužna da zaštiti Islamsku zajednicu kao javnu ustanovu, da zaštiti njen poredak. Ali, Islamska zajednica Srbije Adema Zilkića kaže da je neprirodno da u Srbiji deluje samo mešihat, da on bude podređen reisu u Sarajevu kada je Srbija nezavisna država? I da shodno tome ovakav poredak mora da bude promenjen. - A da li je Bosna nezavisna država u odnosu na Srbiju? Ako niko ne može da zabrani patrijarhu Pavlu da bude patrijarh i u Bosni i svugdje gdje ga vjernici prihvataju, ko može da zabrani reis-ulemi Ceriću da bude duhovni poglavar svim muslimanima koji to žele i kojima je i do sada to bio. SPC je nacionalna crkva a islam je, ipak, nadnacionalna religija. - Pustite vi to. To je naš problem. Ovo nisu pitanja poput srednjoškolskog obrazovanja koje finansira država pa da ministarstvo tu donosi odluke. Ovdje, Ministarstvo vjera ima zadatak samo da uspostavi dobre odnose sa vjerskim zajednicama. Mi smo vjerska zajednica, sa tradicijom od 1.400 godina, u duhovnom, obrazovnom i organizacionom. To što je nekom palo na pamet da otcjepljuje države, za nas ima samo administrativne posljedice, ali u duhovnom smislu to se nas ne tiče. Ovo je jeftina manipulacija srpsko-pravoslavnim osjećanjima gdje šaka ljudi, da bi se dopala srpskoj javnosti, to predstavlja ovako: evo mi smo za Beograd, a oni su za Sarajevo. Prilikom našeg prošlog razgovora, pre godinu i po dana, požalili ste se na stav države prema pitanjima povraćaja imovine, slikanja vernica za dokumenta, prilaznih puteva džamijama, vašeg medijskog statusa... Čini se da se sve to značajno popravilo u ovom periodu i da ste krenuli da uspostavljate pravi odnos sa državom? - Ja uspostavljam taj odnos već 14 godina. Ali za pravi odnos treba da postoje dvije ruke sa dvije različite strane. Ali, u vrhu državu kao da ne mogu da shvate da je ovo 21. vijek i da nikada više neće imati islamsku zajednicu kao u 20. vijeku kad je ona bila ikebana i kada se ništa nije pitala. I onda razmišljaju: hajde da pokušamo još jednom, da aktiviramo naše insajdere, naše trojanske konjiće, jer taj Zukorlić ima previše dostojanstva, lakše će nam biti sa nekim drugim. Meni je dozlogrdilo da dokazujem svoj patriotizam u Srbiji bez povratnog efekta. Mi moramo svaki put gdje se pojavimo, kao neku molitvu, čovječe, da ne kažem bre, da izgovaramo da smo lojalni građani Srbije, da je doživljavamo kao svoju državu. Daj neka ona mene jednom doživi kao svog. Ono što vam zameraju vaši protivnici je da ste se mnogo udaljili od običnih vernika. Spominju novac, žene, skupocene automobile. - Takve optužbe dolaze od onog čovjeka koji je od opštinskog novca na opštinskom prostoru napravio kuću poput palate. Za razliku od moje kuće od stotinu kvadrata i stana koji ima 70 kvadrata. To je kapacitet mog stambenog prostora, pošto na dva mjesta imam porodicu. To svi znaju. Što se tiče voznog parka, to je sve vlasništvo Islamske zajednice. Ja to koristim samo kao muftija. Naravno da možete da kažete zašto nisam kupio neku škodu nego baš BMNJ. Ja kao Muamer Zukorlić bih mogao da idem i pješke ili da vozim bicikl, ali kao muftija nemam pravo. Jer je to sastavni dio nivoa, rejtinga i svega onoga što se tiče simbolike i snage Islamske zajednice. To je dio mog koncepta razvoja. I kad ne budem muftija, ostaviću sljedećem u amanet da drži takav nivo i da ne klekne nijedan milimetar ispod toga.