Kultura

U susret dodeli Oskara: Hoće li pobediti otac atomske bombe

Miona Kovačević | 6. mart 2024 | 17:00
U susret dodeli Oskara: Hoće li pobediti otac atomske bombe
PROFIMEDIA / Universal Pictures Hollywood Archive

Ako je i bilo zrnca sumnje oko ubedljivog trijumfa „Openhajmera” na 96. dodeli Oskara, ono je razvejano nakon proglašenja nagrade Udruženja američkih producenata (PGA) za najbolji igrani film. Poznavaoci kažu da je time ovoj priči o ocu atomske bombe, u režiji Kristofera Nolana, zacementiran status najvećeg favorita za najvažnije nagrade u filmskoj industriji.

„Openhajmer” je i ušao u trku sa najviše nominacija (13), a prema trenutnim procenama insajdera i kladioničarskim kvotama, predviđa mu se trijumf u najmanje osam kategorija, uključujući i onu najprestižniju - za najbolji film godine. U njoj se nadmeću i frankenštajnovska komedija „Jadna stvorenja” Jorgosa Lantimosa (11 nominacija), vestern-triler „Ubistva pod cvetnim mesecom” Martina Skorsezea (10), živopisna avanturistička komedija „Barbi” Grete Gervig (8), „Maestro” Bredlija Kupera o dirigentu Leonardu Bernštajnu (7), komedija-drama smeštena u svet književnosti „Američka fikcija” Korda Džefersona (5), drama o Holokaustu „Zona interesa” Džonatana Glejzera (5), topla priča o džangrizavom nastavniku „Bartonova akademija” Aleksandra Pejna (5), bračna tragedija „Anatomija pada” Žistin Trije (4) i melodrama „Prošli životi” Selin Song (2).

Skorseze, Glejzer, Trije...

Kada je reč o najboljem filmu, „Openhajmer” je dominirao od samog početka šest i po meseci duge sezone dodele nagrada. Slična situacija je i sa Kristoferom Nolanom. Trijumfom na dodeli nagrada Udruženja američkih reditelja (DGA) samo ga još korak deli od svog prvog Oskara za režiju.

„Vodeći holivudski filmski stvaralac”, kako ga nazivaju američki mediji, tek je drugi put nominovan za režiju (ukupno osmi put). Izgleda da su se, za autora hvaljenih i gledanih ostvarenja kao što su „Memento”, „Nesanica”, „Početak” ili „Tenet”, kockice sklopile na istorijskom epu „Openhajmer”, gde se vidi sva raskoš Nolanove veštine i talenta, te da će to biti njegovo „krunisanje na koje je dugo čekao” (Njujork tajms). S njim su nominovani i Amerikanac Martin Skorseze, Britanac Džonatan Glejzer, Francuskinja Žistin Trije i Grk Jorgos Lantimos.

Nepodeljeno je mišljenje da je ovo bila godina sjajnih glumačkih dostignuća.

Nadmetanje za glavnu žensku ulogu verovatno će biti i najneizvesnije. Ema Stoun, koja igra ženu sa mozgom deteta u „Jadnim stvorenjima”, dugo je važila za favorita, osvojivši Zlatni globus i Baftu, ali je trijumf Lili Gledstoun, za lik američke urođenice koju muž belac lagano truje u „Ubistvima pod cvetnim mesecom”, na dodeli nagrada Udruženja filmskih glumaca (SAG) zakomplikovao situaciju. Nije zanemarljiva ni činjenica da bi Lili postala prva glumica indijanskog porekla koja bi bila nagrađena Oskarom.

U trci za glavnu mušku ulogu jedno vreme je delovalo kao da će se voditi duel između Kilijana Marfija (Openhajmer) i Pola Đamatija (Bartonova akademija). Obojica su uzela po Zlatni globus, Đamati je dobio nagradu Izbor kritike, ali je onda Marfi osvojio Baftu i SAG i ulazi u ciljnu ravninu sa znatnom prednošću. Svi su izgledi da će otac atomske bombe pobediti mrzovoljnog nastavnika istorije.

„Openhajmeru” se smeši Oskar i za sporednog glumca. Robert Dauni Džunior osvaja harizom i šarmom u jednom pobedničkom govoru za drugim, koji mu je doneo majstorski odigran lik kontraadmirala i visokog političara Luisa Strosa. Veteran u ovom biznisu - prvi put je bio nominovan još 1993. za „Čaplina” - Dauni se bez ustezanja šali na račun svojih uspona i padova (boravio je u zatvoru zbog posedovanja narkotika), a Holivud posebno voli da nagradi „bludne sinove” koji su se vratili na pravi put.

Pop zvezda Bili Ajliš

U kategoriji sporedne ženske uloge takođe je sve kristalno jasno: Davajn Džoj Rendolf (Bartonova akademija) već je viđena sa Oskarom za lik školske kuvarice Meri koja je u Vijetnamu izgubila sina. Od početka sezone dodele nagrada niko joj nije prišao ni blizu, još joj samo nedostaje Oskar.

Veća iznenađenja potencijalno su moguća u kategoriji adaptiranog scenarija. Kord Džeferson već je osvojio Izbor kritike, Baftu i Nezavisni duh za „Američku fikciju”, međutim Američka filmska akademija je jedina institucija koja je u ovu kategoriju svrstala i „Barbi”, čija je scenaristkinja Greta Gervig, prema nekim ocenama, „skandalozno izostavljena” iz nominacija za režiju. Pošto je ovo jedina kategorija u kojoj bi Greta mogla da pobedi, eto prilike da je ljubitelji „Barbi” podrže. Nikako ne treba zapostaviti ni nezaustavljivu mašineriju u vidu „Openhajmera”, iako mu je scenario jedna od slabijih tačaka. Na kraju, bez svojih šansi nisu ni „Jadna stvorenja” sa svojim uvrnutim humorom i „Zona interesa”, surova priča o banalnosti zla koja i danas snažno odzvanja.

PROFIMEDIA  / Supplied by LMK / imago stock&people
PROFIMEDIA / Supplied by LMK / imago stock&people Zona interesa

Oskar za originalni scenario predviđa se francuskom filmu „Anatomija pada” koji je privukao pažnju već nakon osvajanja Zlatne palme u Kanu, a potom i evropskog Oskara. Usledili su Zlatni globus, Gotam i Bafta, pa je logično očekivati da pravi Oskar bude sledeći.

„Anatomija pada”, zanimljivo, nije nominovana za najbolji međunarodni film, pošto je Francuska kandidovala dramu „Ukus ljubavi”, koja nije ušla u najuži krug. Ovde je nesporni favorit „Zona interesa” ispred ostvarenja „Društvo snega” (Španija), „Zbornica” (Nemačka), „Savršeni dani” (Japan) i „Ja, kapetan” (Italija).

Pop zvezda Bili Ajliš najverovatnije će uzeti drugog Oskara sa svega 22 godine, ovoga puta za pesmu „What Was I Made For” iz filma „Barbi”. Film o čuvenoj lutki mogao bi da pobedi i u kategorijama za scenografiju i kostim. „Openhajmer” je veliki favorit za trijumf u oblasti montaže, fotografije, originalne muzike i zvuka. Da li će mu neko pomrsiti konce saznaćemo 11. marta od ponoći po našem vremenu, kada u Los Anđelesu počinje 96. dodela nagrada Američke akademije za filmsku umetnost i nauku, uz direktan prenos na RTS 1. Voditelj će, po četvrti put i drugu godinu zaredom, biti komičar Džimi Kimel.

Sveukupni utisak filmskih kritičara je da su ove godine odlični filmovi u igri i da nije toliko važno ko će na kraju pobediti, a ko izgubiti, jer se, nakon pandemijskih godina i potom višemesečnog štrajka scenarista, u Holivud vratio osećaj normalnosti.

Zanimljive brojke

Bredli Kuper je četvrta osoba koja je nominovana za glumu u filmu koji je lično režirao. Ostala trojica su Lorens Olivije, Voren Biti i Klint Istvud.

Ema Stoun je druga žena koja je nominovana za glumu i najbolji film, posle Franses Mekdormand (Zemlja nomada, 2020)

Petu godinu zaredom barem jedno ostvarenje nominovano za najbolji film je režirala žena.

Šestu godinu zaredom barem jedno ostvarenje na neengleskom jeziku je nominovano za scenario i najbolji film.

Stiven Spilberg nominovan je 13. put za najbolji film (Maestro), što je rekord za individualnog producenta (od 1951. kada su producenti prvi put imenovani).

Martin Skorseze (81) postao je najstariji nominovani reditelj.

Nominacijom za kratki igrani film, Ves Anderson je, uz Keneta Branu i Alfonsa Kuarona, jedini koji je u karijeri nominovan u pet ili više različitih kategorija.

Džon Vilijams sada ima 54 nominacije (49 za muziku i pet za pesmu) i drži rekord među živim osobama. Jedino Volt Dizni ima više nominacija od njega (59). Vilijams je, sa 91 godinom, najstariji nominovani u takmičarskoj kategoriji.

„Zona interesa” je deveti film na neengleskom koji je iste godine nominovan i za strani i za najbolji film. Svi prethodni (Z, Život je lep, Pritajeni tigar skriveni zmaj, Ljubav, Rim, Parazit, Povezi me, Na Zapadu ništa novo) dobili su Oskara za strani film, samo je „Parazit” pobedio u obe kategorije.