Društvo

Objavljeni novi pravilnici o ocenjivanju u školama: Kad se poništava pisani test i kako roditelji "ocenjuju" nastavnike

Beta/NIN | 13. februar 2024 | 14:47
Objavljeni novi pravilnici o ocenjivanju u školama: Kad se poništava pisani test i kako roditelji "ocenjuju" nastavnike
PROFIMEDIA / Michael Gstettenbauer / imago stock&people / Profimedia

Ministarstvo prosvete je danas saopštilo da su objavljeni novi pravilnici o ocenjivanju učenika u osnovnim i srednjim školama, kao i Pravilnik o društveno-korisnom radu, odnosno humanitarnom radu.

"Novi pravilnici su deo aktivnosti kojima se jača vaspitna uloga škola i obrazovni sistem za prevenciju i odgovor na nasilje, a doneti su radi usaglašavanja sa izmenama i dopunama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, koji je usvojen u novembru prošle godine i predviđa brojčano ocenjivanje vladanja u osnovnim i srednjim školama, počev od 2. razreda osnovne škole", navodi se u saopštenju.

Ministarka prosvete Slavica Đukić Dejanović je tim povodom kazala da se "pravilnicima precizira postupanje i kriterijumi za ocenjivanje vladanja učenika, koje se vrši dva puta u polugodištu i utiče na opšti uspeh učenika".

"Cilj ove mere je da bude i preventivna, važno je da učenici znaju da se i njihovo ponašanje ocenjuje i da ocena iz vladanja utiče na njihove rezultate i opšti uspeh", rekla je ministarka Đukić Dejanović.

Prema saopštenju Ministarstva prosvete, neke ranije donete odredbe sada su precizirane, a jedna od tih tiče se pisanih provera znanja.

"Preciziranje donosi da se pisana provera poništava u slučaju da 50 odsto učenika koji su proveru radili dobije negativnu ocenu", rečeno je iz Ministarstva.

Ta odredba odnosi se na pisane provere znanja u trajanju od 15 minuta, poznate među đacima i roditeljima kao "petnaestominutni test". Ukoliko je više od polovine učenika dobilo jedinicu, test se poništava za one koji su ocenjeni najmanjom ocenom, a može se poništiti i za đake koji nisu zadovoljni ocenom, predviđeno je pravilnikom.

Isto tako, uređeno je i kako će škole da postupaju kada "roditelji više od polovine učenika iz istog odeljenja smatraju da određeni nastavnik nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada, vrednovanje, praćenje, proveravanje i ocenjivanje učenika ne sprovodi u skladu propisima, kao i kada  stručni saradnik ne ostvaruje zadatke propisane Zakonom".

U tom slučaju, roditelji učenika se obraćaju odeljenskom starešini preko predstavnika roditelja u Savetu roditelja dopisom. Odeljenski starešina obaveštava nastavnika, nadležno stručnoveće i direktora. Stručno veće ispituje navode roditelja i svoje mišljenje dostavlja drektoru. Direktor ga razmatra u konsultaciji sa stručnim saradnikom i sekretarom i prihvata ga ili odbacuje. Ukoliko je primedba roditelja ocenjena kao osnovana, izrađuje se plan pojačanog instruktivno-pedagoškog uvida u rad nastavnika" i predlažu se mere za otklanjanje nepravilnosti.