Промени језик   Sitemap   Верзија за штампу   17.05.2022. 01:39
 НАСЛОВНА    АРХИВА    НИН ДИЈАЛОГ    САДРЖАЈ      ПРЕТПЛАТА    E-ПРОДАЈА 
 
Предистражни поступак за убиство Оливера Ивановића
Строго поверљива истина

Према слову закона одредница строго поверљиво поставља се ради спречавања настанка тешке штете по интересе Републике Србије. Није ли управо непоправљива штета већ настала Ивановићевим убиством

После четири године београдске и приштинске истраге чини се да се починиоци и налогодавци и даље немају чега бојати када су на делу локалне институције, косовско специјално, односно српско Тужилаштво за организовани криминал. Иако истражују исти злочин, ове две институције као да су на сасвим различитим премисама ко би и због чега могао убити једног опозиционог политичког лидера и наравно очекивати некажњивост за тај злочин.
Наиме, Тужилаштво за организовани криминал демантовало је да има било каквих индиција против шест особа које се у Приштини терете за помоћ у организацији убиства Оливера Ивановића.
Уместо тужилаштва, о истом питању оглашавао се раније председник Србије. Највероватније по сазнању из државних безбедносних служби, изнео је сумњу да би потенцијални (извршилац) учесник у атентату на Ивановића могао бити косовски Албанац Флорим Ејупи, својевремено осуђен на 40 година, па ослобођен за злочин подметања бомбе под аутобус Ниш eкспресa код Подујева 2001. године.
Са друге стране, неке од људи са приштинске оптужнице председник је лично и страсно бранио. Ипак, можда се то сада промени, будући да се нека од имена која се помињу у оптужници Специјалног тужилаштва Косова налазе и на списку санкционисаних од стране Владе Сједињених Држава у оквиру такозваног акта Магнитски.
Треба поменути и да београдско тужилаштво које води тајни предистражни поступак није нашло за сходно да на разговор позове бивше сараднике убијеног Ивановића, попут Ксеније Божовић. Поставља се питање каква је то истрага којој особе које су са Ивановићем биле у непосредном контакту пред убиство нису интересантне као извор информација, макар за дефинисање контекста у коме се злочин догодио.
Нејасно је да ли разговори са Ивановићевим сарадницима тужилаштву нису интересантни због тога што су сваки његов корак, контакт и активност били добро познати властима у Београду, или пак због тога што знају нешто што нико други не зна, а могло би да наштети држави Србији, уколико доспе до њене јавности.
НИН је упитао Тужилаштво за организовани криминал по ком критеријуму је Ивановићев предмет класификован као тајни, односно да ли изјаве политичара које се наводно ослањају на податке државних институција, штете самој истрази и да ли су само они обавезни да чувају тајне о својим сазнањима или се та обавеза односи и на политичаре на власти. Одговор преносимо у целини:
Тужилаштво за организовани криминал је одмах по сазнању за убиство Оливера Ивановића, председника Грађанске иницијативе Слобода Демократија Правда, дана 16. 1. 2018. године покренуло предистражни поступак који је у току. Истог дана Министарству унутрашњих послова и Безбедносно-информативној агенцији стављени су захтеви за прикупљање потребних обавештења, по којима наведени органи у континуитету поступају, прикупљају податке и обавештења и предузимају мере и радње у циљу откривања учинилаца и околности под којима је кривично дело извршено.
Сви подаци из овог поступка, који је у току, сагласно Закону о тајности података, налазе се под степеном ознаке „строго поверљиво“ због чега не могу бити доступни јавности, укључујући и радње које тужилаштво намерава да предузме у наредном периоду. Свако саопштавање података из поступка би могло да угрози, омете и отежа откривање и разјашњавање свих околности кривичног дела, а пре свега откривање извршилаца.
Тужилаштво за организовани криминал, нема законску обавезу да се упушта у медијске наступе и извештавања а тиме ни у њихову тачност.   
Према слову закона, градирање тајни у поседу државе је постављено у категоријама: интерно, поверљиво, строго поверљиво и државна тајна. Одредница СТРОГО ПОВЕРЉИВО поставља се „ради спречавања настанка тешке штете по интересе Републике Србије“. За виши степен тајности ДРЖАВНА ТАЈНА у одредби се наводи да она треба да спречи штету која је тешка, и непоправљива.
Није ли једна таква непоправљива штета већ настала 16. јануара 2018, уз медијско асистирање владиних службеника и власти наклоњених телевизија, зар је неопходно штетити и самој истрази, лицитирањем различитих имена и калибара муниције? 



Милан Радоњић


Share on Facebook 

Постојећи коментари (0)| Пошаљи коментар

Приступ за чланове
  Корисничко име
  Лозинка
 
  Запамти ме на овом рачунару
Постаните члан! Региструјте се овде
Изгубили сте Лозинку? Кликните овде
Мисли
bg

Милорад Грчић, смењени в. д. директора ЕПС-а

Ако се дозволи да електроенергетски систем Србије воде људи попут Зоране Михајловић, Србија ће постати шака јада коју свако може да позоба.

Прочитајте све мисли
bg