Arhiva

Za bezbednu vožnju auto-putevima Srbije

Jovanka Matić | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 8. mart 2017 | 21:24
Za bezbednu vožnju
auto-putevima Srbije
Koliko neka firma vredi, između ostalog, kod te konstatacije, naročito u svetu, vrednuje se koliko ona traje. Preduzeće Srbijaautoput ove godine obeležava tri i po decenije postojanja. Osnovano je 1982. godine kao kompanija u javnom sektoru. Potpunom privatizacijom. 2006, godine, značajnim investicijama preduzeće je opremljeno i dostiglo je najsavremeniji tehnološki nivo u pogledu voznog parka, mašina i know-how ne samo u segmentu održavanja auto-puteva. Radnici imaju sigurna radna mesta i sigurne i redovne zarade. Posle privatizacije je povećan i broj zaposlenih. U Srbiji radi dosta preduzeća koja se bave održavanjem državnih puteva. Svakom preduzeću dodeljene su određene deonice. Državni putevi su kategorisani na puteve prvog A, prvog B, drugog A i drugog B reda. U zavisnosti od teritorije svakom preduzeću pripada određena kilometraža određene kategorije puteva. Srbijaautoput se bavi održavanjem, isključivo, auto-puteva, a ostala preduzeća imaju različite kategorije državnih puteva. Pored održavanja auto-puteva Srbijaautoput gradi i nove puteve. Ukoliko su neki delovi auto-puta nebezbedni – neodržavani, za koje deonice možemo okriviti Srbijaautoput, pitamo diplomiranog inženjera saobraćaja Marka Mladenovića, samostalnog saradnika za saobraćajne poslove u Srbijaautoputu? Deonice koje održavamo su: auto-put E-70 petlja Dobanovci – petlja Beograd, deonica auto-puta kroz grad Beograd od petlje Beograd do petlje Bubanj potok, auto-put E-75 od petlje Novi Banovci do petlje Grdelica, novoizgrađene deonice auto-puta od Vladičinog Hana do Srpskih Kuća i deonice od Levosoja do graničnog prelaza sa republikom Makedonijom kao i auto-put E-80 od petlje Trupale do Proseka. Prvenstveno se bavimo održavanjem auto-puteva, a to znači svim radovima na održavanju kompletnog putnog pojasa: presvlačenjem dotrajalih površina habajućeg sloja asfalta, zamenom kolovoznih konstrukcija na pojedinim delovima, čišćenjem kanala, rigola, čišćenjem i uređivanjem bankina, košenjem trave, zatim uređenjem, čišćenjem postavljanjem i zamenom saobraćajne signalizacije i opreme, čelične zaštitne ograde za vozila,... Nemamo podizvođača i podeljeni smo po radnim jedinicama po punktovima duž auto-puteva. Imamo četiri radne jedinice - Radna jedinica 1 bavi se održavanjem od Beograda do petlje Vodanj, Radna jedinica 2 od petlje Vodanj do petlje Batočina, RJ 3 od petlje Batočina do petlje Aleksinac i Radna jedinica 4 od petlje Aleksinac do petlje Grdelica, od Vladičinog Hana do Srpskih Kuća i od Levosoja do graničnog prelaza sa Republikom Makedonijom. Ova radna jedinica održava i deo auto-puta E-80 od Niša do Poseka. Pored redovnog održavanja, bavimo se i zimskim održavanjem koje traje od 15. novembra do 31. marta. Dužina deonice koju održavamo iznosi 482 kilometra. Za sve uslove zimskog održavanja i ovakve vrste poslova potpuno smo opremljeni savremenom mehanizacijom, 99 kamiona opremljenih rotacionim posipačima i plugovima-noževima za čišćenje snega, 21 putarskim vozilom, utovarnim mašinama, itd. Na vreme uvek obezbedimo dovoljnu količinu soli koja je raspoređena po punktovima celom dužinom auto-puteva koje održavamo. Bavite se i izgradnjom novih puteva, koje puteve ste izgradili i na kojim deonicama sada radite? Radimo na izgradnji dela auto-puta od Srpskih kuća do Levosoja, deonica koridora E-75. Učestvovali smo u urgentnom održavanju i otklanjanju oštećenja na državnom putu IB reda br.27 deonici Aranđelovac – Krćevac i na državnom putu IIA reda br.152 deonici Topola - Bućin grob. Da bismo savršeno obavljali sve poslove za koje smo registrovani, pored dobre mehanizacije imamo i veoma stručan kadar inženjerske, građevinske, saobraćajne, mašinske struke. Najveći deo predstavljaju vredni radnici, majstori različitih kategorija. Kod nas skoro da nema odliva kadrova sem odlaska radnika u penziju. Šta zadržava radnike da ne odlaze iz Srbijaautoputa? Sem zarada koje se redovno isplaćuju, vodimo računa i o zdravlju naših zaposlenih tako što im obezbeđujemo besplatan sistematski pregled, neke skupe lekove, pomoć ukoliko zapadnu u neku nevolju, kao i kompletne troškove, ako se dogodi smrtni slučaj u porodici. Naši radnici su maksimalno zaštićeni, imaju dobru zaštitnu opremu koju nose i adekvatnu saobraćajnu signalizaciju potrebnu za obeležavanje zone radova. Sve je to neophodno jer je rad na auto-putu sa visokim rizikom zbog velikog saobraćajnog opterećenja i velikih brzina kretanja vozila. Ono što je takođe važno napomenuti je da radeći u našem preduzeću radnici stiču veliko znanje i iskustvo iz oblasti održavanja i izgradnje putne mreže i tako upotpunjuju teoretsko obrazovanje stečeno u školama ili na fakultetima. Zbog blage zime, može li se reći da nije bilo naporno zimsko održavanje auto-puta. Zimska služba organizuje se u zavisnosti od trenutnih vremenskih uslova. Odluku o obimu i vrsti angažovanja zimske službe koja osigurava bezbedno odvijanje saobraćaja donose iskusni rukovodioci Što se tiče zimskog održavanja koje je još uvek aktuelno, imali smo krajem decembra, tokom januara i početkom februara dosta padavina i jakih vetrova. U tom periodu bili smo dosta angažovani i auto-put koji održavamo bio je čist i bezbedan. Bili smo angažovani i na zimskom održavanju deonica novog dela auto-puta E-763 LJig – Preljina dužine 40 kilometara. Na toj deonici se nalazi nekoliko tunela i veliki broj mostova i propusta. I ova godina, kao i one koje su bile znatno teže, nama nije bila problem jer smo i obučeni i mehanizacijom opremljeni za potpuno i sigurno održavanje puteva u svim vremenskim uslovima i okolnostima. Naša zimska služba je angažovana i dostupna 24 sata. Da li smatrate da je Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima dobro regulisao sve što se tiče putne mreže u Srbiji, a naročito u oblasti održavanja i izgradnje puteva? Što se tiče ovog zakona, ja sam član radne grupe za izradu novog pravilnika o saobraćajnoj signalizaciji i pravilnika o načinu regulisanja saobraćaja na putevima u zoni radova. Prilagođavamo naše pravilnike Bečkoj konvenciji o saobraćajnim znakovima i signalizaciji, jer se sve države u Evropi moraju prilagoditi ovoj konvenciji svoje zakone i podzakonske akte vezane za saobraćajnu signalizaciju. Sve novine koje će biti usvojene i prilagođene Bečkoj konvenciji i stupanjem Pravilnika o saobraćajnoj signalizaciji automatski će se, nakon objavljivanja u Službenom glasniku, primenjivati i kod nas. Da li ćete, usvajanjem i prilagođavanjem naših pravilnika Bečkoj konvenciji morati i vi da uvedete neke novine? U najvećoj meri ove odredbe se direktno odnose na izradu novih projekata saobraćajne signalizacije, a samim tim indirektno i na nas kao preduzeće koje se bavi održavanjem državnih puteva, kako kroz postavljanje stalne saobraćajne signalizacije i opreme tako i kroz obeležavanje zone radova na putu. Kako vidite u budućnosti preduzeće Srbijaautoput? Preduzeće i u budućnosti vidim kao lidera u održavanju i izgradnji auto-puteva i ostalih puteva, to potvrđuje činjenica da smo sve poslove na kojima smo angažovani kvalitetno završavali, dobro smo opremljeni mehanizacijom i stručnim i vrednim kadrovima, a naročito smo ponosni na naše dugo postojanje.