Arhiva

Izvoziti proizvode, ne sirovine

Milica Bojović | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 22. oktobar 2014 | 21:09
Izvoziti proizvode, ne sirovine


Nikola Vujačić, direktor operacija Viktorija grupe kaže da ova kompanija ne samo do kraja godine već i u 2015. očekuje dalji rast. Viktorija je i dalje, precizira, među najvećim neto izvoznicima i jedan od najvećih izvoznika prerađenih poljoprivrednih proizvoda u Srbiji.

Ostvareni poslovni prihodi u avgustu iznosili su blizu 200 miliona evra, uz zaista veliki skok dobiti pre oporezivanja i amortizacije (EBITDA), ističe za NIN Vujačić, koji će ove nedelje biti jedan od panelista konferencije Hrana za Evropu koja se 22. i 23. oktobra održava u Subotici. Vujačić posebno izdvaja Sojaprotein, koji je u prvom polugođu povećao poslovne prihode za skoro trećinu, a prihode od prodaje za čak 77 odsto u odnosu na isti period 2013. Prošla godina je za nas bila izuzetno teška. U njoj smo podneli posledice velike suše i izuzetno loše žetve u 2012. godini, kao i narušene likvidnosti u celokupnoj privredi, što se odrazilo na finansijske rezultate, podseća Vujačić.

Srbija će, po svemu sudeći, ovu godinu završiti u recesiji, dok je poslovanje vaše kompanije u 2014. godini veoma uspešno. Kako to objašnjavate?

Dva su razloga za to. Jedan je upravo to što smo ovu godinu posvetili maksimalnoj optimizaciji kako proizvodnje, tako i svih ostalih poslovnih procesa, i sada se nalazimo u završnoj fazi. Drugi razlog jesu rezultati naše poslovne i investicione politike koju vodimo od osnivanja. Samo u 2012. i 2013. Viktorija grupa je investirala više od 40 miliona evra, a u prethodnih deset godina uložili smo više od 200 miliona evra u razvoj prerađivačkih kapaciteta i tehnologije. Pri čemu neke od dugoročnih investicija tek treba da pokažu svoje efekte, i na tome zasnivamo projekciju daljeg rasta poslovnih rezultata.

Da li je Viktorija grupa i u kojoj meri iskoristila ovaj trgovinski rat između EU i Rusije da značajnije poveća izvoz na rusko tržište?

Viktorija grupa od svog osnivanja izvozi u Rusiju. Fabrika Sojaprotein, koja je privatizacijom 2002. ušla u sastav kompanije, izvozi na rusko tržište već 20 godina u kontinuitetu. Tako da u našem slučaju tu nije bilo velikih promena. Čak beležimo pad izvoza zbog slabljenja rublje u odnosu na evro i dolar. Uz to, izuzetno je teško biti konkurentan na tom tržištu zbog logističkih troškova.

Koliko je dobar poslovni rezultat Viktorija grupe posledica većeg plasmana na domaćem, a koliko na stranom tržištu?

Mi otprilike 50 odsto naše proizvodnje izvozimo. Dakle, domaća i ino prodaja su manje-više izbalansirane, a konkretno ove godine do sada je ostvaren malo veći plasman na domaćem tržištu. Što se tiče stranih tržišta, izvozimo u 40 zemalja širom sveta, a 80 odsto čine zemlje Evropske unije. Kvalitet naših proizvoda odgovara najstrožim evropskim standardima i na ovom zahtevnom tržištu upravo smo po tome prepoznati. Viktorija grupa je među najvećim neto izvoznicima u Srbiji i jedan od najvećih izvoznika prerađenih poljoprivrednih proizvoda, uz učešće od skoro 10 odsto ukupnog poljoprivredno-prehrambenog izvoza naše zemlje. Čak i u veoma teškoj prošloj godini vrednost izvoza iznosila je 172 miliona evra. Kvalitet obezbeđuje tu konstantu.

Koji su to proizvodi za koje imate najveću tražnju na evropskom tržištu i kolika su ulaganja bila potrebna da biste postali konkurenti u svetu?

Ulaganja u fabriku Viktorija oil rezultirala su najsavremenijom rafinerijom u ovom delu Evrope, pa otuda i odličan plasman našeg jestivog suncokretovog ulja u Grčku, Češku, Slovačku, Austriju, Mađarsku i zemlje regiona. Prošlog meseca smo, na primer, ostvarili rekordnu prodaju od preko 8,2 miliona litara, od čega je 50 odsto prodato na inostranom tržištu. Odličan izvozni rezultat imali smo i sa rafinisanim repičinim uljem, koje smo ove godine ponovo vratili u naš proizvodni program. Što se tiče asortimana Sojaproteina, u segmentu ljudske ishrane dominiraju brašna i grizevi, kao i teksturirani sojini proizvodi. U pojedinim kategorijama držimo čak 50 odsto EU tržišta, i definitivno smo kod partnera prepoznati po premijum kvalitetu za prehrambenu industriju. U segmentu životinjske ishrane intenzivno se probijamo na tržištu proteinskih koncentrata, sa čijom proizvodnjom smo krenuli krajem 2012. Na evropskom tržištu trenutno je konkurencija našim proizvodima genetski modifikovana hrana poreklom iz Južne Amerike, dok su naši koncentrati i celokupan asortiman isključivo non-GMO. To nam je prednost u proizvodima za ljudsku ishranu. Očekujemo rast udela na tržištu tradicionalnih sojinih proteinskih koncentrata, a planiramo izgradnju pogona za funkcionalne koncentrate, što bi nam garantovalo osvajanje dominantne pozicije na evropskom tržištu. Ogromno interesovanje stranih investitora za ovaj program nas uverava u ispravnost naših razvojnih planova.



Gde su najveće šanse za povećanje izvoza srpske poljoprivrede?

Viktorija grupa prvenstveno izvozi proizvode višeg stepena prerade, odnosno gotove i polugotove proizvode. Ovakvom vrstom izvoza ne samo da se dodatno doprinosi deviznom prilivu zemlje i uvećava margina zarade, nego se ostvaruje i veća uposlenost domaće radne snage. Treba stimulisati upravo plasman poljoprivrednih proizvoda sa višom dodatnom vrednošću, i to prvenstveno kroz još tešnju saradnju poljoprivrednog sektora, prerađivačke industrije i nadležnih institucija. Kad su u pitanju oblasti van delatnosti naše kompanije, Srbija poseduje velike neiskorišćene potencijale u oblasti stočarstva, odnosno industriji mesa i mleka, a i voćarstvo može biti daleko uspešnije. Adekvatnom politikom podsticaja veoma brzo bi se mogao višestruko povećati postojeći izvoz i značajno povećati uposlenost u poljoprivredi i prerađivačkoj industriji.

U kojoj meri je kompanija spremna za članstvo u EU i da li se, bez obzira na to što već sada polovinu proizvodnje izvozite, plašite konkurencije koja će tada biti još veća?

Izvozno posmatrano, Viktorija grupa već posluje na otvorenom tržištu na kome se nadmeću globalni igrači. Srbija je članica CEFTA još od 2006, a ove godine je primenila i poslednji deo carinske liberalizacije prema EU, tako da se može reći da smo na veoma liberalizovanom tržištu.

Koliko su poljoprivredni proizvođači koji sarađuju sa Viktorija grupom spremni za EU? Koliko su oni uspešni u odnosu na srpske proseke u proizvodnji?

Među našim partnerima već ima veoma uspešnih poljoprivrednika sa ostvarenim prinosima koji daleko prevazilaze proseke u Srbiji. Takođe, imamo i, iz objektivnih razloga, manje uspešne poljoprivrednike, kojima je potrebna pomoć kako bi dostigli prvu grupu. Postoji veliki prostor za napredak kod obe ove grupe i to je jedna od važnih uloga naše kompanije - da predfinansiranjem, obezbeđenjem kvalitetnih inputa, savetodavnim radom i edukacijom pomogne poljoprivrednicima da podignu svoje prinose. S te strane, mi smo sada fokusirani na to da pružimo podršku poljoprivrednim proizvođačima u procesu pripreme za ulazak u EU. Cilj nam je da naše partnere podstaknemo da već sada krenu sa implementacijom evropskih standarda i tako se blagovremeno spreme za promenu na tržištu.

Šta su za vašu kompaniju trenutno najveći otežavajući faktori koji ometaju poslovanje u Srbiji?

Nezavisno od grane privrede, nelikvidnost svakako predstavlja jedan od osnovnih otežavajućih faktora, a promenljivost deviznog kursa dodatno opterećuje poslovanje. Takođe, mnoge administrativne procedure sigurno nisu podstrek investiranju. U Srbiji otežavajuća okolnost je nedovoljno visok nivo produktivnosti, što se mora unaprediti ukoliko želimo da podignemo nivo konkurentnosti naše privrede.