Arhiva

Zloupotreba hrabrosti

Tanja Nikolić Đaković | 20. septembar 2023 | 01:00 >> 25. mart 2015 | 20:09
Zloupotreba hrabrosti

Foto Dalibor Danilović

General Sreto Malinović, nekadašnji zamenik komandanta Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane Vojske Srbije, analizirajući za NIN lanac komandovanja i pad helikoptera MI-17, kaže da je vidljiva presija da se zadatak izvrši, odnosno da posada sleti na Aerodrom Nikola Tesla. Uprkos dva onemogućena sletanja, pod očiglednim složenim meteorološkim uslovima, zadatak nije promenjen niti je helikopter preusmeren na drugu, alternativnu lokaciju za sletanje. Ta presija za izvršenje zadatka prevagnula je, prema njegovom uverenju, nad profesionalnom procenom i to smatra ključnom greškom. Veruje da je igrano na kartu pilota i posade, na njihovo iskustvo i samopouzdanje u izvršenju zadataka.

Ali u svemu tome, smatra, postoje pravila i procedura i onaj ko nije ispoštovao proceduru u lancu komandovanja, čak i bez obzira na vrste i stepen pritiska, snosi odgovornost. Ma, ministar može da zove svakog ali procedura mora da se ispoštuje. Istina je da sve što dolazi kao naređenje ministra mora da se izvrši, ali samo ako to uslovi omogućuju i u skladu sa procedurom. Za svaki od tih koraka u lancu komandovanja mora da postoji i pisani trag i donosioci tih odluka u vojnom sistemu snose ličnu odgovornost za posledice svojih odluka.

Kako izgleda lanac komandovanja?

Ako je Bandića pozvao ministar, kako je sam rekao na konferenciji, on je mogao da nazove svoju posadu i kaže - očekujte zadatak, pripremajte se a da će on zatvoriti krug oko procedure. Odmah je morao pozvati ili komandanta vazduhoplovstva s kojim je u komunikaciji telefonom ili Operativni centar Komande RV i PVO . Ukoliko je nazvao komandanta vazduhoplovstva, on je dužan da izvesti načelnika Generalštaba ili Operativni centar GŠ o tome na koji način je dobio zadatak. Bandić je, kako god da je izdat zadatak, na taj način, ako je radio sledeći proceduru, sa sebe skinuo deo odgovornosti za konačno donošenje odluke. Čak da je insistirao da se izvrši zadatak bez obzira na spremnost posade, ima nadležnih koje moraju to sprečiti ukoliko situaciju cene drugačije.

Ko su ti nadležni?

U ovom slučaju Operativni centar Komande RV i PVO po vlastitoj proceni ili po naređenju GŠ daje zadatak dežurnoj ekipi, posadi, na aerodromu. Evo da uzmemo da se ovako dogodilo: neko je pozvao ministra odbrane sa zahtevom za prevoženje, ministar zdravlja na primer, ministar odbrane izdaje naređenje, i pozove načelnika Generalštaba ili komandanta vazduhoplovstva, nebitno, i ispostavlja zahtev. Komandant može reći ne vidim uslove ili proverićemo postoji li mogućnost da se zadatak izvrši. Zove Operativni centar RV i PVO koji upoznaje Operativni centar GŠ o zahtevu, a oni načelnika Generalštaba ukoliko već nije upoznat, Dalje, OC RV i PVO proverava uslove, daje procenu u odnosu na meteorološku prognozu i kaže jedinici, odnosno dežurnoj posadi, da se pripremi za let i izvršenje zadatka. I Operativni centar GŠ i posada u jedinici imaju sve parametre pred sobom. Ali konačno naređenje izdaje Operativni centar GŠ na osnovu stava OC RV i PVO. Ukoliko je Operativni centar RV i PVO, njena dežurna ekipa, pod komandom dežurnog pukovnika, procenio da nije moguće izvršenje zadatka, dužan je o tome da izvesti onoga ko ga je zvao. Ako je u ovom slučaju to bio Bandić, morao je njemu da kaže. A inače trebalo bi to da kaže prvo svom komandantu vazduhoplovstva. Po proceduri Bandić nije mogao da direktno izda zadatak posadi, mogao je to samo Operativni centar RV i PVO.

Zašto je Bandić preuzeo odgovornost? Doslovce je rekao da je on doneo odluku na osnovu naređenja ministra odbrane?

Ne znam. Odgovor bi trebalo da da komisija GŠ koja utvrđuje odgovornost po liniji komandovanja i poštovanja standardne operativne procedure.

Kako objašnjavate da je MUP odbio izvršenje zadatka, pod obrazloženjem da ne postoje bezbednosni uslovi?

Dali su čisto profesionalni odgovor. Sagledali situaciju i u odnosu na procenu osposobljenosti njihove posade i opremljenosti helikoptera zaključili da oni to ne mogu.

Kako je to mogla vojska?

Mi smo nezavisni sistemi. Ja pitam zašto je onaj kome je MUP rekao da ne može, isto to zatražio od vojske. I, ko je bio taj kome je MUP to odgovorio. Tu leži ono, kako se zove? Moralna odgovornost?! Vama moralna odgovornost, nama duša u plamenu, nama deca gledaju očeve na pločama. Ali, da raščistimo. Vojna posada je mogla da ne izvrši naređenje. Osim toga, ako je Bandić i izvestio Operativni centar RV i PVO, rukovodilac tima Operativnog centra morao je o tome da izvesti komandanta vazduhoplovstva i Operativni centar GŠ. A ako je komandant rekao: Vidi to sa Banetom (Bandićem p. a.), ako se tako odvijala komunikacija, to ne oslobađa odgovornosti komandanta ili bilo koga u lancu nadležnom za donošenje takve odluke. Kako u vojsci možeš biti tu, na nekoj poziciji a da ni za šta ne odgovaraš? Kako mogu komandant u čijoj je nadležnosti Operativni centar GŠ ili njegov zamenik biti neodgovorni u ovome? I da nije znao, neznanje ne oslobađa odgovornosti.

Ministarstvo odbrane je saopštilo da je helikopter dva puta pokušao da sleti, da je bio ispravan a posada najbolja?

Tačno, helikopter je pokušavao da sleti iz nekog razloga. Komunikacija pilota sa tornjem treba da otkrije zašto nije uspeo dva puta. Da li zbog greške posade, kvara.

Meteorološka situacija je bila komplikovana. Ako je ministar zahtevao takvu akciju.

Slušajte, neću da se uvlačim u politička prepucavanja. Mogao je ministar da naredi šta hoće, Bandić isto tako, ali niko ne može izdati naređenje i doneti odluku o izvršenju zadatka bez Operativnog centra GŠ i vazduhoplovstva. To je poenta. Ako nije postojala mogućnost za uspešno izvršenje zadatka, Operativni centar GŠ nije smeo da izda naređenje! Zato su veoma bitni listinzi telefonskih razgovora svih učesnika.

Radio-veza u helikopteru nije funkcionisala nad Aerodromom Nikola Tesla? Zašto je Bandić komunicirao mobilnim?

Često se komunikacija uz radio-vezu odvija i mobilnim. Radio-vezom se prate parametri, a ovo je neposredna komunikacija kojom govoriš uopšteno, vreme ti je loše, idi onde ili promeni zadatak Ali ne znam da li je i kada Bandić mobilnim izdavao naređenje pilotu da sleti baš na Aerodrom Nikola Tesla. Jednostavno, svaki normalan komandant brinući za svoje ljude zove kada su u složenim uslovima. A da su uslovi složeni bilo je jasno još kada je helikopter leteo prema Raškoj. Taj zadatak uspešno je izvršen iako do Raške treba doći kroz klisuru dok ih ometaju oblaci. Tako da majoru Omeru svaka čast. Ali sve što se događa loše, događa se od produžavanja sletanja u Beogradu. Odluke i instrukcije od tog momenta su ključne i tu treba tražiti neposredne uzroke udesa i odgovornost.

Šta je moglo da se desi?

Taj razlog je zaveden u nekoj komunikaciji pilota i kontrolnog tornja. U toj komunikaciji se vidi zbog čega prethodna dva puta nije uspeo da sleti. Bez toga, možemo da nagađamo. Ne mislim da je to udar o dalekovode, niti nedostatak kerozina, ali je moguće da je reč o dezorijentaciji pilota u borbi sa oblakom.

Zašto nakon dva bezuspešna pokušaja nije preusmeren na alternativnu lokaciju sletanja, to je ključno pitanje? U tom periodu avioni iz Ciriha i Milana preusmereni su na aerodrom u Temišvaru, nakon kruženja 20 minuta?

Otišli su za Temišvar jer je, pretpostavljam, već nastupila faza neizvesnosti o tome gde se nalazi helikopter, ne zbog magle.

Razlog njihovog preusmeravanja mora da je negde zapisan? Ako je kontrola leta imala komunikaciju sa pilotom do pred sam pad i bilo im je jasno da dva puta nije imao mogućnost da sleti, zašto nisu rekli idi na alternaciju, Niš, Temišvar, VMA, prva njiva na kojoj nema magle?

E, to je. Siguran sam da je posada dobilazadatak da sleti baš na Aerodrom Nikola Tesla. I da taj zadatak nije promenjen uprkos svemu.

Ko određuje i donosi odluku o alternativnoj lokaciji za sletanje?

Na osnovu meteosituacije i blizine rute, odluku donosi Operativni centar GŠ. U ovom slučaju logično je bilo da helikopter sleti na aerodrom Lađevci, ali mu je dat zadatak da to bude surčinski aerodrom. Ali, već kada je došao dovde, pitanje je da li je mogao i da se vrati do Lađevaca sa gorivom koliko je imao.

Jedan je helikopter uvek u sistemu dežurstva za STS - Službu traganja i spasavanja. Dokaz da je imao naredbu da sleti baš na taj aerodrom jeste najava leta sa batajničkog aerodroma. Na toj najavi leta tačno piše: Poletanje - Batajnica; usputno sletanje - Raška; sletanje Nikola Tesla ili VMA ili Batajnica.To uopšte nije sporno! Ne znam zašto se to politizuje.

Zato što se postavlja pitanje slikanja?


Ako neko hoće da kaže da se nesreća dogodila jer je Gašić kriv što neko hoće da se slika, to je glupost. Ako je neko ispostavio zadatak da vojska to uradi samo zbog slikanja, čak i da je to bio razlog sletanja na taj aerodrom, to je za vojsku legitiman zadatak. Neposredan uzrok pada helikoptera, koliko god to bila presija nalogodavca ili nemogućnost izvršilaca da se odupru, ma koliko to brutalno zvučalo, svodi se na poslednjih petnaestak minuta leta.

Ali ne možete negirati krivicu ministra ukoliko su vršili presiju?

Svako ko insistira da posada izvrši zadatak prekoračuje ovlašćenja i biće predmet krivičnog gonjenja, ali pod jednim uslovom. Jasna su kod nas pravila. Ako insistirate da letim, a ja, pilot, ili dežurni u Operativnom centru RV i PVO i GŠ, rekao sam da ne postoje uslovi, i objektivno se utvrdi da ne postoje, može to biti ministar, komandant vazduhoplovstva, načelnik GŠ, ne znam ko sve ne, Sveti Petar, ne postavlja se pitanje moje odgovornosti pilota ili dežurnog pukovnika u Operativnom centru, jer naša je poslednja. I mora da se poštuje ako je po proceduri.

Jer, po proceduri, od momenta kada je javljeno Operativnom centru GŠ, komandi vazduhoplovstva, a tamo je uvek dežurni pukovnik, taj pukovnik je u ovoj situaciji stariji i od generala Bandića i ministra i ma koga. I morao je reagovati.

Pominjete Operativni centar Generalštaba, koji je pod ingerencijom načelnika Dikovića? To je zona njegove odgovornosti?

Slagao se ili ne sa nekim vojničkim potezima generala Dikovića, ne vidim njegovu direktnu odgovornost. Operativni centar je u sastavu Združene operativne komande, Postoji dežurni rukovodeći starešina Operativnog centra GŠ koji izdaje naređenja Operativnom centru RV i PVO. On je taj koji prima zadatak, sagledava uslove, daje posadi zadatak i traži od posade da se izjasni o mogućnosti za izvršenje zadatka u odnosu na parametre koje ima. On izveštava komandanta o tome. Ako to nije učinjeno po proceduri, odgovornost je direktno preuzeo na sebe. On mora da najavi let preko kontrole letenja. Direktna naredba posadi je morala ići preko Operativnog centra RV i PVO a na osnovu naređenja Operativnog centra Generalštaba. Ako je zaobiđen Operativni centar, to je neverovatan propust. Ne želim da verujem da je neko do te mere bio neodgovoran.